esmaspäev, 9. juuni 2008

Pessimistlik annetaja

Mõned päevad tagasi küsis Epp oma lugejate käest Kas toetada ja keda toetada (oma lasteraamatutega)? Eppul on ilus idee, et tema kirjastuse lasteraamatu ostmisel saaksime kõik osaleda annetuskampaanias, kus kogutud annetussumma läheks siis mõnele lapsi/noori aitavale organisatsioonile. Selle kirjutise üllatuslikult leige vastukaja kommentaariumis pani mind mõtlema, milline annetaja olen mina.

Ma ei tohi seada kahtluse alla ühegi äriettevõtte eetilisuse, kes oma äri edu seob heategevusega. Sest kokkuvõttes tehakse ju head. Blogimaastikul on palju PR spetsialiste, kes seletavad minust paremini ja viisakamalt, miks seda tehakse ja peamine - kuidas seda tehakse. Minu tõrge on lihtsalt taoliste ettevõtmiste puhul kampaanialik trummipõrin: vaata, vaata mind! Miks mitte lihtsalt vaikselt ja vagaselt loobuda mõnest kasumimarginaali promillist ja anda raha sinna kuhu vaja? Tagantjärele üks rida sellest firma aastaaruandesse. Aga mitte turundusosakonna ja avalike suhete osakonna sajad töötunnid meediakajastuste vaevaliseks hankimiseks, aruannete koostamiseks: me olime tublid! Seejuures kümnetuhande kroonise annetussumma kogumiseks on tihti konkreetse heategevuskampaania eelarveks kümme korda suurem summa. Ma ei räägi siinkohal Eppu pisikese kirjastuse tublist algatusest. Pisiettevõtjatel tulevad sellised ideed puhtast hingest ja seal on eetilisusega kõik korras. Seni kuni pisiettevõtjast ei saa suurettevõtja. Seega ma räägin suurettevõtetest, kes oma toote turustuskampaania teadlikul ja kaalutletul planeerimisel proovivad mängida minu emotsioonidega - osta minu pesupulbrit ja siis saab selle lastekodu jõmpsikas jalgrattaga sõita. Televusseris näitame ka!

Ma ei sea kahtluse alla ühegi tubli inimese tegevuse neis sadades organisatsioonides, kes tegelevad nõrgemate abistamisega. Sest kokkuvõttes püüavad need inimesed ja organisatsioonid teha midagi head. Mul lihtsalt pole taoliste MTÜ-de tegevuse tulemuslikkusesse usku. Sedavõrd pisikesed, jõuetud ja killustatud on nad oma võimaluste ja tegemistega. Tuhanded töötunnid projektide kirjutamiseks, tulemuseks paarkümmend tuhat krooni ja tihti väljundiks tegevus, mida mina nimetan "linnuke kirjas" projektiks.

Et mitte olla üldsõnaline, konkreetne näide. Üks kolmeteistaastane tütarlaps kurtis muret. Lahutatud vanemad elavad koos. Isa joomahood on üha pikemad ja vägivaldsemad. Füüsiliselt ei suuda ei ema ega lapsed isa korterist välja tõsta. Ja ega korteritki ole. Üürivõlad sunnivad peret kolima pidevalt, kuhu siis maabub ka järjekordselt joomingult isa. Vägivald ema vastu on hakanud üle kanduma "õrnas eas" tütrele. Ei midagi perversselt seksuaalset. Lihtsalt verbaalne ja joomane teismelise kasvatus - mida tüdruk äkki arvab tahtvat või tahab poistega teha. Mõnikord ka mõni füüsiline vops või laks, et öeldu kinnistuks. Tavaline rahvusliku eripäraga situatsioon - kui lööb, siis armastab. Vähemalt selle pere tubli ema arvab oma südames nii. Tütar nii ei arva. Ametlikku, seaduslikku abi tüdruk ei taha. Ta armastab oma ema (ja tegelikult natuke ka isa). Vähemalt hetkel ei ole see tüdruk valmis läbima ametlikku kadalippu.

Kuulasin jutu ära ja hakkasin kolama mööda internetti. Kusagilt peab ju tüdruk abi saama. Kõik need MTÜ-d, kampaaniad ja projektid. Enamikel juhtumitel leidsin vaid tubliduse raporteid: milliseid seminare on korraldatud, milliseid voldikuid on trükitud, mis vahvaid koolitusi ja muid üritusi tehtud. Lõpuks vist siiski leidsin ühe koha. Ta lubas kindlasti minna. Kartis ainult, kas ta tohib seal vene keeles rääkida. Ah jaa, sõnumi saatis mulle. Tunnistusel siiski vaid kaks nelja, ülejäänud viied.

Ma ei ole annetaja tüüp. Mina usun rohkem sellesse, et mina, sina, tema saame aidata konkreetset inimest konkreetsel juhtumil. Seda olen ma ka teinud viimasel paaril aastal oma võimaluste piires, nõuga ja jõuga. See noormees ei tea oma isa. Ta teab kes ja kuidas tappis ta vanemaõigusteta joodikust noorukese ema. Ta ei tea, mis on lastekodu. Kuid ta teab milline võib olla ühe nn. hoolduspere klantspilt ja karm tegelikkus. Mida tähendab see kui sa oled võõras. Praegu ta rabeleb, et alustada oma elu. Esmajärjekorras otsime ja ajame asju elamispinna leidmiseks. Ta tahab enda juurde võtta alkohoolikust vanaema, kes sellel suvel jääb oma urkast lageda taeva alla. Sest vanaema on ainuke, kes sellele poisile on jäänud.

Ma loodan, et Epp saab oma idee ellu viia. See on ilus idee ja peab teoks saama vaatamata minu pessimismile. Ja kindlasti ma ostan mõne raamatu.

12 kommentaari:

helle ütles ...

Kõikide nende kurbade lugude taustal tekib jõuetus ja kinnistub teadmine, et maailm on üks hädaorg või pasameri. Ime, kui suudad elus püsida ja isegi veidi õnnelik/rahul olla. Isegi, kui keegi aitab.

Hundi ulg ütles ...

Lugesin nüüd ise ka, mida kirjutasin. Pisut süngevõitu, tõsi küll. Ometi. Seni kuni jätkub abistajaid, kasvõi annetajaid, tuleb ja saabki olla õnnelik ja rahul.

Tegelikult ma üdini pessimist ei ole. Elu viib edasi optimism.

konn, lendav konn ütles ...

Mina olen pessimistlik MTÜ asutaja....Asutasin MTÜ laste keeleõppe tõhustamiseks, (et saaks keelereise, õppematerjale, videomakke, mida iganes õppetööks vajalikku veel) aga kooli juhtkond ei tunne kogutud raha vastu huvi. Nüüd mõtlengi, et äkki on raha liiga vähe, ei tulnud päris viiekohalist summat täis;)

Hundi ulg ütles ...

See tunne, konn (lendav), on minulegi tuttav: tõusta õhku kui pääsuke, lennata taevalaotuses kui kotkas ja... maanduda kui part.

Aga ei maksa alla anda. Kunagi me lendame ja maandume nagu peab. Tuleb vaid proovida ja harjutada.

Bianka ütles ...

Sama siin. olen ka pessimistlik annetaja. ma ei taha, et minu annetuste eest tehakse vastavateemalisi seminare, trükitakse voldikuid ja viiakse läbi kampaaniaid (näiteks ära löö last) ja makstakse kallite teleklippide eest . Tegelikuks abiks nagu raha ei jäägi. seega olen aidanud ainult seal, kus oma silmaga vajadust näen. ehk siis ikkagi ainult oma tutvusringkonna piires. väikest ja ausat abistamiseks loodud ühendust on raske üles leida.

helle ütles ...

Konn,lendav!
Mis juhtkond see selline on? Kas tõesti eliitkool?
Vähe pakkusid?
Mind on nii õpetatud, et kes ei täna pisku, see ei täna suure eest.

Hundi ulg ütles ...

Hea Algarv,

Tegelikult peame iseendaga tööd tegema. Küllap on ka väikseid ja ausaid, nagu lendava konna MTÜ. Teame miks ja milleks loodud.

helle ütles ...

Nagu ikka, tõsised asjad panevad pikemaks mõtlema.
Vahel ikka arutletakse selle üle, kas annetada ja kui palju annetada. Kas mõelda nii, et endalgi vähevõitu, või hoopis nii, et äkki aitab siis keegi mind ka, kui hädas olen?
Et jumalik õiglus on ikkagi olemas.
Annetamise suurus on suhteline - määrav on see, kui palju sul endal pärast annetamist järele jääb. Näiteks pensionäri 100 on rohkem kui miljonäri 10 000.
Raha on üks asi ja soov aidata teine.
Sinu püüdlused, Hundiulg, noori inimesi aidata on väga ilusad.

Hundi ulg ütles ...

Ning kindlasti, sjgelle, on ka motiivid erinevad. Minu püüdlused on mingite elus tegemata jäänud või poolikult tehtud asjade hüvitamine iseenda silmis. Seega motiivid tegelikult suhteliselt isekad.

helle ütles ...

Ma ei arva, et see motiiv isekas oleks.Isekas oleks võib-olla siis, kui sa näiteks vastutasuks nõuaks, et sind vanastpeast aidataks või siis selle eest eriliselt ülistataks.

Vahel teeb Aunaste neid "Meie" saateid, kus antakse võimalus inimestel annetada.

Ükskord oli nii, et keegi vaene pere jäi Jõekalda saates ilma võidust. Siis leidus keegi anonüümne heategija, kes ostis need asjad välja ja saatis perele.
Vat seda ma loen tõeliseks heategevuseks!

Bianka ütles ...

Tänu oma mehe elule ma tean, mida sa silmas pead, iseka aitamise koha pealt.

Anonüümne ütles ...

Kui "Kodutunde" saate ajal see 1-eurone üleskutse telefoninumbri näol üle ekraani liugleb,ma vahel annetan,ei tea kuhu ja kellele.