reede, 9. veebruar 2018

Hõbedast viinapits

Eelmisel sajandil, minu lapse- ja nooruspõlves kingiti tähtpäevadeks, ümmargustel sünnipäevadel lauahõbedat ja kristalli. See oli väärikas kingitus. Nüüd on see komme vist valdavalt minevikku vajunud. Kui ehk, siis tänapäeval mõnikord hõbelusikas vastsündinule. Kes teab, paljudel aga see lusikas veel alles on kui beebist on saanud täiskasvanud inimene? Igatahes omal ajal töötas Tallinna Juveelivabrik täistuuridel ja masstoodang läks hästi kaubaks. Sealhulgas pisikesed hõbedased viinapitsid ehk topkad. Sellised 50 ml mahutavad, mis tollal oli alkoholi baasmõõt. Shot mõõtühikuna jõudis Eestisse alles taasiseseisvumise järel.

Kuna tegemist oli masstoodanguga, siis on neid hõbepitse ka praegu palju liikvel. Ega need rahvaoksjonitel eriti palju ei maksa. Parimal juhul saab müüja 60-80 eurot tükist. Mõnikord aga ostjal veab ja hõbetopka võib omanikku vahetada ka 10-20 euroga. Seda märkimisväärsem on fakt, et praegu on oksjonil müügil üks tavaline Tallinna Juveelivabriku hõbedast viinapits alghinnaga 20 000 US dollarit. Kindlasti kõrgeim hind, mida kunagi on pisikese, viie sentimeetri kõrguse, vene ajal Eestis toodetud viinapitsi eest on küsitud.
Graveeringu tõlge: Kallile mehele sünnipäevaks. 18X61.a.

Veelkordne tõestus sellest, et ese iseenesest ei ole tähtis. Väärtuslikuks muudab mingi asja sinna juurde kuuluv lugu. Selle viinapitsi lugu on Marina Prusakova ja Lee Harvey Oswaldi oma. Mul ei ole mõtet seda jutustada oma sõnadega. Paljusid see niikuinii enam ei kõneta ajalise distantsi tõttu, sest muidu peaksin hakkama selgitama, kes on Kennedy ja muud seesugust. Internetist võib lugeda Marinast ja Leest tohutul hulgal materjali. Need, kes sellest sajandimõrvast on kuulnud ja huvi tunnevad, need on ka kindlasti lugenud. Mina olen samuti lugenud - aastaid. Ausalt öeldes mind ei huvita niivõrd tõde atentaadi kohta, vaid isiksuse kujunemine. See, kuivõrd oluline on, et kõik me oleme pärit oma lapsepõlvest. Kas lapsepõlv määrab saatust?

5 kommentaari:

mustkaaren ütles ...

Kuulen taolistest topsidest esimet korda :)
Vastus viimasele lausele - me võime mõelda, et ei, lapsepõlv ei oma tugeva inimese ekus tähtsust, aga ometi pannakse su elus paljud väärtused, reaktsioonid, mõõdupuud, hirmud ja armastused paika nappide esimeste eluaastate jooksul.

Anonüümne ütles ...

"Kuulen taolistest topsidest esimet korda :)"
Ei või olla,mustkaaren!

mustkaaren ütles ...

Ma Läti piiri äärest metsast. Ma pole ainus, kes hõbedast viinapitse elus näinud pole.

henzen ütles ...

Mis äge seos!
Hõbedane viinapits
Nõugude utoopia vs. USA

Mina olen vana inimene.
Mina EI OLE sellist pitsi näinud.
Ühinen selles asjas Mustkaareniga :D

Ma tean mis on viin pits ja shot,
aga teha viinapits hõbedast, maeitea,
selleks peab ikka olema nõukogude inimene.

Niisugune hõbedane viinapits "hammustakse peale"
kohe pealale esimest tervitust ... ja oleksi ajalugu.
Leida seos Lee Harvey Oswaldi ja prouva Prusasskova vahel.

Minu meelest kuulub see lugu eesti rahva muuseumisse.

Hundi ulg ütles ...

Hõbepitsid ehk olidki pisut eksklusiivsemad, vaas juubeliks juba tavapärasem kallim ese.