1942. aasta veebruari alguses istus Jaan Viljandi vangimajas. Tea, kas ta niiväga enda käekäigu pärast muretseski. Rohkem ikka koduste pärast - kuidas neil seal läheb, kuidas hakkama saavad. Sakslased olid juba pool aastat Eestis. Viimased aastad olid olnud üldse absurdsed. Algul riigipööre ja siis vene võim senist harjumuspärast maailmavaadet peapeale pööravate seaduste ja reeglitega. Ja nüüd siis need saksa sõjaaja seadused. Täidesaatev tsiviilvõim Eestis oli Berliinist antud kohalikule Omavalitsusele, kes vorpis järjepanu kõiksugu käsulaudasid, millede täitmatajätmine võis kergesti kaasa tuua karistuse. Just sellel talvel hakkas kõvasti tundma andma üleüldine toiduainete nappus. Nii toit kui ka muud asjad olid talongikaup. Ning muidugi pani see 38 aastase Sürgavere raamatukogu juhataja Jaan Soopa muretsema. Ise istud vangis ja naine peab lastega üksinda hakkama saama.
Viljandi vangla
Väljaspool vanglamüüre toimus aga pidevalt midagi, mis mõjutas tavalise inimese igapäevast elu. Omavalitsus andis välja selgesõnalisi korraldusi, mis kuulusid vastuvaidlematule täitmisele. Samas oli ka selliseid propagandakastmes ettevõtmisi, vabatahtlikke kampaaniaid, milles kodaniku mitteosalemine võis äkki mingit moodi tulla halva bumerangina tagasi - meelsuse küsimused riigivõimu suhtes või midagi taolist. Jaanuaris näiteks kuulutati välja ülemaaline aktsioon soojade talveriiete kogumiseks rindevõitlejatele. Ja andsidki ära oma mehe lambanakse kasuka ning vastutasuks said mõne toidutalongi lisaks, et lastel kõht täis oleks. Iroonia vaid selles, et külmad talved määrasidki ära sõja võitja, nagu punaveteranid ja sõjaajaloolased pärast sõda rääkisid.
Või siis samuti jaanuaris 1942 sakslaste poolt alustatud kampaania 18-20 aastaste noormeeste värbamiseks vabatahtlikena Riigi tööteenistusse Saksamaale. Jah, esimesel sõjaaastal polnud veel eestlaste sundmobilisatsiooni Saksa armeesse. Selle ettevõtmise läbiviijad Eestis kirjeldasid seda tööteenistuse asja kui põnevat turismireisi Euroopasse, omalaadset aastast töö- ja puhkelaagrit, kus poistest kasvatatakse mehed. Meie poisid aga polnud niiväga vaimustatud sellisest võimalusest. Registreerimise tähtaega pikendati ja anti küllaltki üheselt mõista, et teadke, meil on selle vanusegrupi nimekirjad olemas ... Tagatipuks leidsid meie eestlastest omavalitsejad hea nipi, kuidas noorte "entusiasmi" turgutada. Just äsja avati taas üliõpilaste vastuvõtt ajutiselt kinni olnud kõrgkoolidesse ja sinna sissesaamise eeltingimuseks seati aastane tööteenistuse sooritamine vabatahtlikuna. Seda, et mingil hetkel satuvad tööteenistuses olevad poisid saksa mundris rindele, seda tollel hetkel ei osanud keegi arvata.
Sellel ajal kui Jaan vanglas oli käivitati veel kolmaski üleeestiline aktsioon, mida omavalitsus hellitavalt talguteks kutsus. See oli elanike sunniviisiline mobiliseerimine metsatöödele. Küttepuude puudus oli katastroofiline. Asi ei puudutanud ju üksnes elamuid ja kortereid, kütmist vajasid ka töökohtade ruumid, avalikud hooned ja halud olid põhiline soojaallikas. "Talgutega" oli tegelikult aga nii, et näiteks iga maal elav meesterahvas pidi kuu aja jooksul tegema metsas küttepuid esmalt kümme täistööpäeva, järgmisel kuul aga lisati neid tööpäevi veelgi.
Kindlasti tekitas Jaanis muret see, et sinnasamasse Viljandisse oli jõudnud sõjaga kaasnev lahutamatu haigus - tähniline tüüfus. Linnas suleti ajutiselt kino, teater, raamatukogu ja linna ainus kohvik. Oleks need haigusjuhtumid omandanud epideemia mõõtmed, siis vaevalt oleks sellest puutumata jäänud ka lähedased ja sõbrad Sürgaveres.
Põhiline mure oli muidugi toit. Ei tähendanud midagi, et sul võis olla oma maalapike, jõulusiga sulus kasvamas või lehm piima andmas. See tõi kaasa ka kohustuse müüa oma saadused normikohaselt riiklikule kokkuostjale. Riigi poolt varutud toit jaotati talongimajandusega elanike vahel ära. Veebruari esimesel nädalal kui Jaan kodustele kirja kirjutab on kehtestatud järgmised toidunormid nädala peale:
Leib 2000 gr
Liha ja lihasaadused 350 gr
Rasvained (ka või) 100 gr
Piim 1/2 liitrit
Kuivained 100 gr
Tööstuskaupasid sai osta ostulubade alusel, mida väljastas kohalik omavalitsus. Näiteks jalanõude ostuloa said siis kui tõestasid vallavalitsuses, et sul on neid vaid üks paar jne. Mõistagi tekkis ahvatlus, et proovida mõni seakints (märkus: loomade tapmine väljaspool riiklike tapamajasid oli karistatav) realiseerida mustal turul vahetuse korras või raha eest, et sealtsamast hankida mingi vajalik riidetükk või seep või lambiõli jne. Vahelejäämise korral said muidugi rangelt karistada. Nii näiteks jaanuari keskpaigas tehti Tallinnas hilisõhtune ja varahommikune haarang spekulantidele. Arreteeriti 91 inimest, kes kõik said karistada.
Karistada võis saada iga asja eest. Näiteks kuulasid raadiojaama, mis polnud kantud lubatud raadiojaamade nimekirja. Või siis rikkusid kellaajaliselt pimendamisreegleid. Lahkumine maakonnast piirkonnakomissari loata tõi kaasa karistuse ... Käskusid ja keeldusid jätkus, nagu karistusigi. Aga oli veel üks asi. See omandas sellised mõõtmed, et okupeeritud/vabastatud riigi sisedirektor Oskar Angelus oli sunnitud raadiost pöörduma eesti rahva poole üleskutse ja manitsusega: lõpetage ometi ükskord see teineteise peale kaebamine! Angelus tõi välja, et kaebajaid innustab eelkõige omakasu, jättes lisamata meie inimlikud nõrkused kiusu ja kadeduse näol. Asi oli sedavõrd tõsine, et mõni nädal peale raadioesinemist võttis sisedirektoraat vastu korralduse, millega valekaebuse esitajaid hakatakse ... rangelt karistama.
Pühapäeval, 8. veebruaril kirjutab Jaan Soopa oma naisele:
Sellel ajal kui Jaan pühapäeval oma naisele kirjutab, kuulatakse nendes kodudes, kellel raadio, eestikeelset ringhäälingut. Kell 14.15 hakkab saade saksa opereti alusepanijast Paul Linckest. On sõda, aga elu läheb edasi.
Jaan Soopa postkaart Viljandi vanglast oma kodustele Sürgaveres on müügis ühes USA internetipoes ka pärast allahindlust küllalt krõbeda hinnaga, 45,53 USD.
11 kommentaari:
Aah, jälle targem.
Kogemuse lähedaletoomist teed sa nii hästi!
Kas sa nendest lugudest raamatut ei tahaks kokku panna?
Raamatu jaoks puudub mul kannatus. Kirjanik VVN oma kommentaariga tunnustab, et olen loonud loole raamistiku, milles faabula peaks hakkama kulgema. See on tore kiitus ja ma tänan Sind. Taktitundeliselt jätad aga ütlemata seda, et isegi see minu poolt tunni aja ja ühe jutiga kirjapandu vajaks stilistilist viimistlust või vähemalt keelelist toimetamist. Näen seda nüüd uuesti ülelugemisel väga hästi. Ning seda ka kõigi oma varasemate lugude puhul. Millegipärast käib mul see nupuvajutus "avaldada" liiga kiiresti. Ilma, et esimene draft jõuaks kasvõi päevagi laagerduda.
Raamatuga on veel see asi, et siis kaoks ära võrratu Zarah Leander'i hääl Paul Lincke lauluga "Berliner Luft" ...
Huvitav, miks neid aastaid reaalselt näinud inimesed tollest ajast ise sõnagi lausuda ei tahtnud, kui neil veel see võimalus, st eluvaim sees oli.
Sellel ajal elus olnud inimesed on enamikus juba teises maailmas ja nee, kes veel elus on, olid sellel ajal lapsed, kes poliitikast suurt midagi ei teadnud.Ja ammu siis see internet tuli ja kus pidi tavainimene oma mälestusi jagama? Ene-liis
Ei, ma isegi ei ...
Ma isegi ei ...
Krt, detailid ja viimistlemine ongi hilisem teema! Ma ei mõelnudki sellele, et miski on valesti - jaa, muidugi leiab, aga see ei ole see formaat, kus täiuslikku viimistletust üldse peakski ihaldusväärseks pidama ju?!
Aga jaa. Ainult tekst on kahtlemata omal moel vaesem kui erinevad vormid kombineeritult.
Lihtsalt ka ainult tekst, kui ta on selline, on imeline.
VVV, ma pigem ise enesekriitiline :)
Nende lahkunud inimeste rääkimata lugudega on vist nii, et vanuse lisandumisega hakkame enam-vähem kõik tundma huvi, mis oli enne mind.
Üks tuttav minuealine naisterahvas, kellega isegi koos elatud kunagi, küsis minult mõni päev tagasi: ega sa ei mäleta, mis mu Salme tänava vanaema eesnimi oli? Enda jaoks ehmatusega pidin tunnistama, et ei mäleta enam minagi. Õnneks on küsija tädi, sellesama vanaema tütar, tublisti üle 90+ veel elus. Nüüd läheb ta tädile külla, paber-pliiats kaasas, et küsida kõik seda, mille vastu veel kümme aastat tagasi huvi ei tundnud.
Iseasi, kas ta ise jõuab ära oodata, millal lapsed ja lapselapsed neidsamu küsimusi hakkavad pärima talt eneselt.
Mu isa ikka rääkis. Isa oli siis (sõja ajal) teismeline marakratt. Oli lugusid, mida ta rääkis palju kordi ja oli lugusid, mida ta mõned üksikud korrad ja ainult väikses valitud seltskonnas meenutas. Minagi nüüd püüan taastada, miks 40-ndate lõpus või 50-ndate algul isale järgi tuldi ja kuhu teda viia taheti (lugu on seotud vanaisa tehtud köögilauaga, mille lahtine plaat äraviijale peale visati)? Millest vanaisa aitas isal pääseda. Aga pärast kupatati vanavanemad ikka Siberisse, isal õnnestus põgeneda. Palju räägitud lugusid, mida ma lapsena mällu salvestada ei osanud, aga midagi on siiski meeles. Küsida ei ole enam kelleltki.
Ma ei räägi tänasest, vaid oma lapsepõlvest 1970-80-tel. Tol ajal oli kyllalt neid, kes mäletasid hästi, aga hoidsid suud kinni ja said kurjaks, kui teatud teemasid puudutati. Mis on sellel interneti või muu kaasaegsega pistmist?
Aga ma syndisin ja elasin ka talus, mille mu ema ostis pererahvalt, kes napilt siberist pääsenud oli, 1949-l siis 5 väikese lapsega pere, maja myysid nad mu emale 1972. Ja naabrimemm oli nn uusmaasaaja sellesama talu maadest, väidetavalt kommunist ja kyyditaja (seda lausus aastal 2016 mu vend, kes oli seda kuulnud kelleltki, kes ei tahtnud, et see jutt leviks), aga memme poeg ja pojanaine olid sovhoosis lugupeetud ametimehed, naine veterinaar ja mees traktorist. Nende pojad omakorda jälle tublid ja töökad inimesed. Nii et ma ei räägiks ka suure suuga igasugu asju laste kuuldes.
Sul on veel ema.
Postita kommentaar