kolmapäev, 19. märts 2008

Selle talve surnud 11.

(...järg)





Tupe Frieda





Aprilli lõpus, kui Andres mind Nõmmelt koju viis, olid parajasti Tupe Frieda matused. Naised just läksid surnuaeda. Kutsusid mind ka, aga ma olin pikast sõidust nii läbi ja rinde all keerles.


Frieda oli Tupe metsavahi noorem tütar ja käis Auraga ühes klassis. Sel suvel kui ma pidin kooli minema, käisime Pritsu rahvaga Tupe metsa raiestikul vaarikal. Tante Olli hoiatas, et me liiga lärmakad ei ole, sest Tupe metsavaht pidi kuri-kuri mees olema ja marjulisi ei sallivat. Oli ilus päikesepaisteline palav päev, marjad olid suured ja valmis. Tupe metsavahi tütar oli oma lehmadega karjas ja ajas meiega juttu. Tema oli Aura klassiõde ja hoiatas, et me lagedale ei läheks, hoiaks metsa varju. Kui me koju läksime oli Pritsu lastel ja tante Ollil nõud kõik täis. Minul küll polnud kuigi palju. Kole palav oli ja ma väsisin ära korjamast. Tee oli ka kole pikk, ligemale 7 versta. Tee peal vaatasime oma marju. Aura vaatas minu marju ja ütles: "Ema su küll nurka kärutab kui sinu marju näeb." Mind ajas see lause kangesti naerma. Ema hoopis ütles: "Aitab sulle küll, sa ju oled alles väike."


Kui ma kooli läksin oli Frieda juba kuuendas klassis. Oli ilus tüdruk, aga mul polnud temaga miskit kokkupuudet. Peale kooli läks ta Haapsallu tööle, vist restorani või mingisse peenesse kohta. Kui vahel pühade ajal kodus käis, oli väga poosekalt riides.


Veneaja algul, peale sõda tuli ta vangist, õige kehvalt oli riides. Isa oli siis juba vana ja pensionil. Frieda jäi tema asemel metsavahiks. talveks oli tal metsatöölisi vaja. Kukuvälja Arved oli siis ka just vangist tulnud. Arved oli sellepärast vangis, et oli Tallinnas ehituskoolist ära jooksnud, sest seal ei antu muud süüa kui tooreid teri. Arved oli kolm aastat ära olnud ja nüüd otsis tööd. Seepärast Friedaga kokku said. Aga kauem kui ühe talve ta Tupel ei olnud. Oli meie Tõnule öelnud: "Kaua ma seal vanainimese selja taga ikka aelen, ostis veel suure voodi."


Kui Arved ära tuli, oli Lillesaare Eri kohe jaol. Tal olid viina pärast load läinud ja Tallinnast välja saadetud. Friedale oli Eri kohe marjaks. Eri jäi kohe paljudeks aastateks. Kui tütar tuli, siis registreerisid ära. Eri pagulus sai täis ja load jälle käes, siis jäi kolhoosi autojuhiks. Frieda mõjus Erile hästi, nii et sai oma suurest joomisest lahti. Nii palju oli neil raha korjatud, et said Nahkru Marta maja ära osta ja õige põhjaliku remondi teha.




(järgneb...)


3 kommentaari:

Ninataga ütles ...

Näed siis, kuidas naised meestele mõjuvad...
Või siis ka vastupidi...
Tegelikkuses on see ikka vist nii, et kui ei ela teisel inimesel oma tahtmistega kukil, siis on kooselu ka hea. Muidugi kuulub sinna juurde ausus, mõistmine ja hoolimine.
Kuigi jah, kummaline on kohati see hoolimise asi.. Hooltakse t egelikult ju endast, mitte teisest..

Äh, mis ma vanur siin ikka pajatan:p

Anonüümne ütles ...

Olen Mavis Calos, esindaja Aiicco kindlustus plc, anname välja laenu individuaalsed erinevused usalduse ja au. anname laenu intressimääraga 2%. kui olete huvitatud võtke meiega ühendust selle ettevõtte e-pos (amaah.credit.offer@gmail.com) nüüd jätkata oma laenu üleminekudokumendi ok. kui teil on vaja laenu, et luua ettevõtte või kooli te olete väga teretulnud Aiicco kindlustus plc. Võite meiega ühendust võtta ka selle e-post: ( maviscalos_laen_laenamine@outlook.com ). saame üle kanda summa, mida taotletakse enne nädalas.

DO YOU NEED LOAN FOR PERSONAL BUSINESS? IF YES CONTACT OUR EMAIL ABOVE TO PROCEED WITH YOUR LOAN TRANSFER IMMEDIATELY OK.

Unknown ütles ...

Luban jagada seda laenutunnistust Jumala soosingu tõttu oma elus olen otsinud Interneti kaudu laenu ja ikka ei saanud laenu, sest olen oma halva krediidiskoori tõttu mustas nimekirjas, kaotasin töö ja kaotasin oma kodu, elasin tänaval pettunult ilma peavarju või toiduta, kuni ühel päeval leidsin Internetis tunnistuse, kuidas see ettevõte on inimesi laenuga aidanud, nii et proovisin kahjuks mu laen anti ilma tagatiseta, mida taotlesin 15 000.00 EURO eest olen ma nii õnnelik, tänu Sabine'i rahandusele, kui vajate seaduslikku laenuandjat ja jumalakartlikku laenuandja kontaktandmeid, siin on nende e-posti aadress: (sabinhelps@gmail.com) või whatsapp telefonil +7 9853899410